9- Doğduktan Sonra Ses
Verip Ölen Bebeğin Mirası
1. Dahhak b. Süfyan
- - (-)
16494 (1)- Said b.
el-Müseyyeb bildiriyor: Ömer b. el-Hattab: "Bana göre diyeti kişinin sadece
baba tarafından akrabaları (asabesi) alır. çünkü kişinin diyetini de onlar
öderler. Bu konuda aranızda ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bir
şey duyan var mı?" diye sorunca, Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bedevilere zekat memuru olarak gönderdiği Dahhak b. Süfyan el-Kilabi şöyle
dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana, Eşyem ed-Dababi'nin
karısına kocasının diyetinden miras vermemi emreden bir mektup yazdı."
Bunun üzerine Hz. Ömer bu görüşle amel etmeye başladı.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
faraid 3/129 (2927), Tirmizi 4/425 (2110 "hasen Sahih"), İbn Mace
2/883 (2642) ve Malik (2/866) rivayet ettiler.
16495 (2)- Said b.
el-Müseyyeb bildiriyor: Ömer b. el-Hattab: "Diyet baba tarafından akrabaya
düşer. Dolayısıyla kadın kocasının diyetinden miras olarak
hiçbirşeyalamaz" dedi. Dahhak b. Süfyan el-Kilabi: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bana, Eşyem ed Dababi'nin karısına kocasının diyetinden miras
vermemi emreden bir mektup yazdı" deyince, Hz. Ömer eski görüşünü
terketti.
[Sahih]
2. Ubade b. es-Samit
- - (-)
16496 (1)-Z Ubade der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Hamel b. Malik'in, kuması
tarafından öldürülen karısına mirasçı kıldı. Kadının karnındaki cenin için de
bir ğurre olarak erkek bir köle veya cariye verilmesine hükmetti. Bu kadına
kocası ve çocukları varis oldular. Hamel'in iki hanımından da çocukları vardı.
Katil olan ve aleyhine hüküm verilen hanımının babası: "Ey Allah'ın
Res'Ulü! Doğarken ağlamamış, sesi çıkmamış, içmemiş ve yememiş birisinin diyeti
nasıl ödenir? Böyle birisinin kanı heder olmalıdır" deyince, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) adam için: ''Bu, kahinlerdendir'' buyurdu.
16497 (2)-Z Ubade (b.
es-Samit) dedi ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), maden
ocağı(nda uğranılan zararın) hederliğine hükmetti" deyip Ebu Kamil'in
(üstteki) hadisiyle aynı anlamda bir rivayette bulundu; ancak ravi zincirinde
ihtilaf ettiler. ..
3. Abdullah b. Amr
- - (-)
16498 (1)- Amr b. Şuayb,
babasından, o da dedesinden bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), diyetin, feraiz hükümlerine göre maktülün varisleri arasında miras
olduğu yönünde hükmetmiştir.
17160 (2)'de tekrar
edecektir.
16499 (2)- Amr b. Şuayb,
babasından, o da dedesinden bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), burnun tamamen kesilmesi halinde tam diyet ödenmesine, burnunun ucunun
kesilmesi halinde diyetin yarısının ödenmesine, gözde diyetin yarısının
ödenmesine, elde yarım diyet ödenmesine ve ayakta yarım diyet ödenmesine
hükmetti. Kadının akilesini (diyetini) de asebesinin ödemesine ve sadece (belli
hisse sahiplerinden) arta kalana mirasçı olmalarına, kadın öldürülürse diyeti
(kan bahası), onun mirasçılarının arasında taksim edilmesine (faraiz
hükümlerine göre aralarında taksim edilir) ve onların katili öldürme haklarının
olduğuna hükmetti. Kitab ehlinin (Yahudi ve Hıristiyanların) diyetinin de
müslümanların diyetinin yarısı olduğuna hükmetti.
Diğer tahric: Ebu Davud
(4564) ve Nesai (8/43) rivayet ettiler.
17107 (14)'te tekrar
edecektir.